
 1 

 
 

 
 
 

 
Monitoring Study: 

 
Channel 4 News Coverage of the Arab World 

 
 
Contributors: 
 
Guy Gabriel - AMW adviser 
Toby Chesson - AMW intern 
 
 
Contact details: 
 
Tel: 07815 747 729 
E-mail: info@arabmediawatch.com 
 
 
Table of Contents: 
 
Summary  2 - 3 
 
Iraq   4 
 
Somalia  5 
 
Palestine  5 
 
Saudi Arabia  5 
 
Sudan   6 
 
Algeria  6 
 
Missed News  6 



 2 

SUMMARY 
 
Monitoring period: 15 November - 31 December 2007 (excluding weekends) 
 
For six weeks, Arab Media Watch taped, transcribed and analysed the 7pm Channel 4 
news, which is its flagship news broadcast. Henceforth, all mentions of Channel 4 will 
refer to this particular programme. 
 
During the monitoring period, 27 items relating to the Arab world were broadcast, 
totalling just over an hour and 20 minutes of airtime, and averaging almost an item per 
day. Of the 22 members of the League of Arab States, six were covered: Algeria, Iraq, 
Palestine, Saudi Arabia, Somalia and Sudan.  
 
Iraq had the most items, followed equally by Palestine and Sudan, but Sudan had the 
most airtime, followed by Palestine then Somalia. Algeria had the least items followed by 
Saudi Arabia, though the two countries switched places in terms of airtime. 
 
The breakdown for each country is as follows: 
 
 
Country 
 

Items % Total  
Items 

Airtime Average Length % Total 
Airtime 

Algeria 
 

1 4 6m 52s 6m 52s 9 

Iraq  
 

8 30 13m 24s 1m 41s 16 

Palestine  
 

6 22 20m 5s 3m 21s 24 

Saudi Arabia 
 

2 7 1m 30s 1 

Somalia  
 

4 15 19m 8s 4m 47s 23 

Sudan  
 

6 22 22m 9s 3m 42s 27 

Total 27 100 82m 38s 3m 4s 100 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

This information, displayed as a percentage of total items and airtime, is as follows:  

0

5

10

15

20

25

30

35

Iraq Palestine Sudan Somalia Saudi Arabia Algeria

Items (%) Airtime (%)

 
The average length of each item was 3 minutes and 4 seconds. Eleven items were less 
than a minute each. 
 
Angles 
 
In contrast to AMW studies on ITV and Channel 5, Channel 4 displayed a demonstrable 
focus on international news. Those items with a UK angle represented a minority of items 
and airtime, consisting of all the Sudan and Saudi items, and half the Iraq items. 
However, airtime on Iraq was heavily weighted in favour of those items with a UK angle. 
 
 
   Items Items (%) Airtime (s) Airtime (%) Average  

Length (s) 
 
UK Angle  11 41  1959  39.5  178  
No UK Angle  16 59  3001  60.5  188 
  

Angles (%)

UK Angle No UK Angle

Airtime (%)

UK Angle No UK Angle
 

 



 4 

IRAQ 
 

Items Items (%) Airtime (s) Airtime (%) Average  
Length (s) 

 
UK Angle  4 50  702  87  176 
No UK Angle  4 50  102  13  26 
 
 

Items (%)

UK Angle No UK Angle

Airtime (%)

UK Angle No UK Angle
 

 
 
Three of the four reports containing no UK angle were on suicide attacks, and the fourth 
was on the arrest of foreign security guards after they fired on civilians. The items with 
UK angles were on British troops in Basra,British hostages held in Iraq, and problems 
encountered by the Ministry of Defence regarding a computer system designed to help 
troops on deployment operate more effectively. There is sympathetic and objective 
coverage of Iraqis in those stories with a UK angle. 
 
For example, a report on the security situation in Basra prior to the withdrawal of British 
troops, broadcast on 3 December 2007, paints a clear picture of the difficulties faced by 
ordinary Iraqis in the city, and in particular the dangers faced by those who have worked 
as interpreters for the British army.  
 
The number of sources used was balanced, though British sources were given slightly 
more airtime than Iraqi ones. Only two of the eight items on Iraq used sources. Between 
them, three British and three Iraqi sources were used, with an average length of 23 and 18 
seconds respectively. 
 
Channel 4 is to be commended on avoiding sectarian labels which occur frequently in, 
and confuse, other coverage of the conflict. The terms 'Sunni' and 'Kurd' were not used, 
while 'Shia' was applied when appropriate as a descriptive term. Furthermore, a report on 
14 December dealing with the withdrawal of British troops from Basra gave part of the 
coverage to the Marsh Arabs, an Iraqi minority that has been largely forgotten. 



 5 

SOMALIA 
 
Of the four news items on Somalia, three dealt with the instability following the 
Ethiopian invasion, and one brief piece was about piracy off the coast of Somalia.  
Coverage was in-depth and objective, describing the human costs and offering viewpoints 
of all those involved in the conflict. 
 
A good range of sources were used in the pieces on the Ethiopian invasion: two from the 
UN, two from the US government, a statement from the Ethiopian government, and seven 
Somalis, including five ordinary people (such as residents, eye witnesses and doctors) 
and two insurgents. 
 
The greatest amount of airtime was given to the UN emergency relief coordinator and the 
US Assistant Secretary of State - around two minutes each - whereas each Somali source 
was given on average around 12 seconds.  
 
In total, 275 seconds were given to the five non-Somali sources: 141 seconds for the UN, 
117 seconds for the US government, and 17 seconds for the Ethiopian government. The 
Somali sources, though greater in number, were given approximately three times less 
airtime (87 seconds). The coverage allowed for a full picture of the conflict, and gave a 
human face (and frequently name) to the humanitarian crisis in Somalia. 
 

PALESTINE 
 
Six items were broadcast on Palestine. Two were less than 30 seconds (about the release 
by Israel of Palestinian prisoners, and Palestinian militants killed in an Israeli incursion 
into the Gaza Strip), and the remaining four were on the situation in Gaza, Annapolis, and 
an art exhibition in Bethlehem. 
 
The coverage of Palestine was well-rounded, and contained descriptions of the political 
and humanitarian aspects of the conflict. In terms of sources used, a voice was given to 
all the relevant parties to the subjects covered, including Hamas, the Israeli government, 
the World Health Organisation, and ordinary Palestinians.   
 
Nine Palestinians were used as sources, of which six were ordinary people caught up in 
the conflict. Each Palestinian source was given an average of 16 seconds of airtime, 
making a total of 143 seconds, more than twice as long as the non-Palestinian sources. 
Two non-Palestinian sources were used - the WHO and Israeli government - totalling 68 
seconds (32 and 36 seconds respectively). 

 
SAUDI ARABIA 

 
Channel 4 broadcast two items totalling one minute on Saudi Arabia, both of which had a 
UK angle: about a judge being removed from a divorce case involving a Saudi Sheikh 
(28 seconds), and a British resident returned from Guantanamo Bay who is a Saudi 
national (32 seconds). 



 6 

SUDAN 
 
Six items were broadcast on Sudan, all on the case of British teacher Gillian Gibbons. 
The coverage was in depth, with thorough and balanced use of sources. 
 
Six Sudanese sources were given a total of 3 minutes and 14 seconds, and seven non-
Sudanese sources were given a total of 3 minutes and 5 seconds. The Sudanese sources 
ranged from the man in the street to an Embassy official in London. The non-Sudanese 
sources included British politicians and Gibbons' son. 
 
Although hinted at by the correspondent, Darfur ("where 200,000 people have died. The 
UN, on Saturday, declared the violence is getting worse") was not reported by Channel 4. 
 

ALGERIA 
 
There was an in-depth report on two bombs exploding at the UN offices in Algiers. The 
report quoted an Algerian government minister (nine words), and used three UN sources 
for a total of 141 seconds. The report was well-rounded, and acknowledged the deaths of 
not only the UN staff, but also Algerian civilians. 
 

MISSED NEWS 
 
- Iran's president was invited and attended for the first time a summit of the Gulf 
Cooperation Council: Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia and the United Arab 
Emirates. There was also a high-level meeting between Iran and Egypt.  
 
- US President George Bush visited Israel and the West Bank regarding the Middle East 
peace process. He also visited Bahrain, Egypt, Kuwait, Saudi Arabia and the UAE. 
 
- The independence movement Polisario held a congress on whether to revive its armed 
struggle against Morocco over Western Sahara.  
 
- Libya became UN Council President, and its leader visited Paris to bolster trade 
partnerships. 
 
- Egypt, Lebanon, Saudi Arabia and Tunisia continued their fight against Islamic 
militancy. 
 
- Hundreds were killed in Sudan's Darfur region due to attacks from all sides, and unrest 
near the Chadian border continued to create many refugees. There were also ongoing 
difficulties over the fragile peace between northern and southern Sudan.  
 
- A power vacuum persisted in Lebanon, with the presidency remaining unfilled due to 
disagreement between the government and opposition. Also, a car bomb killed a general 
who was set to lead the army, creating further instability. 


